english

japansese

e-mail

ホーム宇宙の実験教室|月の表面のようす

HOMEIdeas and resoueces for planetary science experiments|Determining Lunar Surface Properties from Craters

宇宙の実験教室

Ideas and resoueces for planetary science experiments

カテゴリ

Category

月の表面のようす

アポロの月面写真を使って、月の表面の地形を観察します。
ねらい

クレーター地形を観察し、地形のでき方を考えてみよう。

 月や惑星・衛星の表層には,衝突クレーターが多数あります。これは、隕石などの小天体が表層に衝突して形成した穴です。
 この実験では、これらのクレーター地形をアポロの月面探査機が撮影した写真を使って判読することを紹介し、写真の電子データを提供しています。
写真の判読によって、望遠鏡による観察では気づきにくい細かい地形を観察することができます。地形の新旧についても考察することができ、地球上の地形のでき方に応 用することもできるでしょう。

実験方法

用意するもの

 筆記用具、トレーシングペーパー、下にあるアポロの月面写真を印刷したもの↓クリックすると大きな写真が見られます

上3つは、危難の海の盆地です。
Apollo17-M0286Apollp17-M0289Apollo16-M0293
下二つは嵐の大洋の溶岩地形、右は月の裏側にあるエイトケンクレーターです。
Apollo17-M0293 Apollo16-M2837Apollo17-M0286
NASA National Space Science Data Centre
Apollo16&17 Metric Photography
写真の電子データ化は宮城県立角田高校 野町聡志先生による

地形を写してみよう

 どんな地形がみられるか、写真から特徴的な地形をトレースしてみましょう。
 また、どのようにしてその地形ができたかを考えましょう。

実験結果

NASA National Space Science Data Centre Apollo17-M0286 Metric Photography 写真の電子データ化は宮城県立角田高校 野町聡志先生による

トレーシングペーパーの上から、見つけたクレーターをピンク色の線でなぞりました。

考えよう

どっちが新しい!?

 クレーターの地形をよく観察して、どちらのクレーターがより昔にできたのかを考えてみましょう。
 このようにクレーターが重なった地形はありませんでしたか?
ピンク色と水色のクレーターではどちらが昔にできたでしょう?

NASA National Space Science Data Centre Apollo17-M0293 Metric Photography
写真の電子データ化は宮城県立角田高校 野町聡志先生による

水色のクレーターの方が新しい

 ピンク色のペンと水色のペンを使って自分で絵を描いてみるとわかりやすいです。

ピンク色のクレーターの方が昔に出来たとしたら...水色のクレーターの方が昔に出来たとしたら...
1.最初にピンク色のクレーターができる 1.最初に水色のクレーターができる
2.その上に水色のクレーターができる 2.その上にピンク色のクレーターができる
3.水色のクレーターがピンク色のクレーターの縁を消してしまう 3.ピンク色のクレーターが水色のクレーターの縁を消してしまう

 このように、クレーターの地形の重なり方から、クレーターの新旧を読みとることができます。
他にもこのような重なり合ったクレーター地形を探してどちらが古いか、新しいか、考えてみましょう。

 

Determining Lunar Surface Properties from Craters

Study the Moon's surface properties using Apollo images.
Introduction

By studying the topography of craters, try to determine how they were formed

 The surface of the Moon and many planetary satellites are covered with a large number of impact craters. These features were produced the impact of small celestial bodies such as meteorites.
In this experiment, images of craters on the lunar surface acquired from Apollo missions are analyzed to determine crater topography.
 Analysis of photographs allows a more detailed determination of crater topography to be made than by simply observing the Moon's surface through a telescope. By studying these images it is possible to determine the relative ages of different surface features.

Experimental Method

Things to Prepare

 Writing materials; tracing paper; printouts of the Apollo images of the lunar surface below (click on an image to view a full-size version)

The upper three images are of a valley in the Mare Crisium
Apollo17-M0286Apollp17-M0289Apollo16-M0293
The lower left and centre images show lava features in the Oceanus Procellarum, and the lower right image displays Aiken crater on the Moon's far side.
Apollo17-M0293 Apollo16-M2837Apollo17-M0286
NASA National Space Science Data Centre
Apollo16&17 Metric Photography
Image processing by Satoshi Nomati, teacher at Kakuda High School, Miyagi Prefecture

Tracing Surface Features

 Copy some of the surface features from the photographs using tracing paper.
 Determining how these features were formed will require a lot of thought.

Experimental Results

NASA National Space Science Data Centre
Apollo17-M0286 Metric Photography
Image processing by Satoshi Nomati, teacher at Kakuda High School, Miyagi Prefecture

Craters identified in the image were outlined in pink on the tracing paper.

Discussion

Which Crater is Older?

 By examining the topography of the two craters shown on the right, determine which was formed first. 
 Where the craters overlap, can you see which one was formed on top of the other?
 Trace their outlines with pink and blue to determine which is the older crater.

NASA National Space Science Data Centre Apollo17-M0293 Metric Photography
Image processing by Satoshi Nomati, teacher at Kakuda High School, Miyagi Prefecture

The Blue Crater is Younger

 It is easy to show this if you try drawing the pink and blue craters yourself.

If we assume that the pink crater is older... If we assume that the blue crater is older...
1.The pink crater forms first 1.The pink crater forms first
2.Then the blue crater forms on top 2.Then the pink crater forms on top
3.The blue crater obliterates part of the rim of the pink crater 3.The pink crater obliterates part of the rim of the blue crater

 The way in which craters are formed on top of each other helps us learn about the cratering process.
 Studies of overlapping craters allow us to determine their relative ages.

 
Report: