english

japansese

e-mail

ホーム宇宙の実験教室|夏の大三角(形)

宇宙の実験教室

Ideas and resoueces for planetary science experiments

カテゴリ

Category

夏の大三角(形)

七夕の行事に関連して、星座や星の明るさについて学習する授業の紹介です。
ねらい

夏の大三角をさがしてみましょう

夏の行事として慣れ親しんでいる「たなばたまつり」を題材にした教材の紹介です。
この教材では、夏の大三角の写っている星空の写真を観察し、星の明るさによって違うシールを貼り付けるという作業を通して、星による明るさの違いを理解することができます。
また、可愛いイラストを用いて、夏の大三角をつくる星の名前や星座に親しみやすいように工夫しています。

実験方法

用意するもの

夏の大三角が写っている星空写真A4サイズ(校舎など身近な風景が入っていると良い)、透明なOHPシート(A4サイズ)、星座の絵がプリントされたOHPシート(A4サイズ)、金色のシール、銀色のシール

実際の星空写真(伊藤芳春氏撮像) 普段見慣れた風景を入れた写真を用いることで、どこか知らない世界ではなく、自分の生活の中で見ることができる風景なのだという実感を持つことができます。

星座の絵がプリントされたOHPシート


作業用紙を作りましょう

星空写真の上に透明なOHPシートをかぶせて、上側をとめて作ります。

←作業用紙とシール


お星さまをさがしてみましょう

いちばん明るい星を3つ探して金色のシールをはり付けましょう。
2番目に明るい星を探して銀色のシールをはり付けましょう。
星座の絵がプリントされたシートをかぶせて星座をイメージしましょう。

実験結果

 

いちばん明るい星を3つ見つけて金色のシールをはったところです。三角形になっているのがわかりますね。 これが夏の大三角です。

2番目に明るい星に銀色のシールをはって、その上から星座のプリントされたOHPシートをかぶせました。 はくちょうざ、ことざ、わしざ があるのが分かります。

やってみよう

夜、本当に星空をながめてみましょう。
夜7時から9時の間、夏の間なら東の空を、秋になったら天頂付近を見てみましょう。3つの明るい星が見られます。それが夏の大三角です。見つけられるかな?はくちょうざ、ことざ、わしざ がわかるかな?
ひとりで暗いところに行かないこと!

イラスト・写真

宮城教育大学附属小学校で、授業で実際に使った写真とイラストです。
クリックすると大きくなります。

おりひめ かみさま ひこぼし
星空写真 星座のイラスト
 

The Summer Triangle

Related to the Star Festival event, this is an introduction to the classroom exercise about the brightness of stars and constellations.
Looking for the Summer Triangle

The "Star Festival" has become a regular summer event. Here we describe an educational exercise we have prepared in association with this.

In this activity, students look at a photo of the night sky in the region of the summer triangle, and by sticking different labels on the stars according to their brightness, they can understand the different brightnesses of stars.

In addition, it is a useful means of introducing the name of the stars and constellations making up the summer triangle, by devising the cartoon characters.

Experimental Method

Things to Prepare

 A4-sized photo of the night sky showing the Summer Triangle region (ideally have familiar scenery such as a school building in the foreground); Sheet of A4 Transparency for OHP; The OHP seat to which the picture of the constellation is printed (A4 size), Seal of gold, Seal of silver.

Actual photo of the night sky (Credit: Yoshiharu Ito, Education Induction Centre in Miyagi Prefecture)
By using a familiar building as a backdrop to the picture, students will get a sense that these stars are associated with their local area, and not a foreign part of the world.

OHP Slide showing figures of the constellations


Preparation of the Worksheet

Align the OHP slide on top of the photo of the night sky.

←Worksheet and Labels


Identifying the Stars

  1. Identify the three brightest stars, and stick gold labels on them.
  2. Identify the remaining bright stars, and stick silver labels on them.
  3. Place the OHP slide over the photo to identify the constellations.
Experimental Results
The three brightest stars were identified with gold stickers, as shown on the right. It is apparent that they make up a triangle in the sky. This is the Summer Triangle.

In the second part of the exercise, the remaining bright stars were identified with silver stickers, and the photo was overlaid with the OHP slide of the constellation figures, as shown on the right.
This will allow the constellations, the Swan, the Lyre, the Eagle, to be identified in the photo.

Practical Exercise

 On a clear night, have a look at the starry sky between 7pm and 9pm.
In the summer, look at the eastern sky, and in the autumn, look towards the zenith. You will see three bright stars. This is the Summer Triangle. Can you identify the shapes of the constellations which make it up?
 Do not go out after dark on your own!

Photos & Figures

Here are photos and figures actually used by the primary school attached to Miyagi University of Education.
Click on an image for a larger version.

Orihime Kamisama Hikoboshi
Starry Sky Photograph Illustration of constellation
 
Tag:  /  /