english

japansese

e-mail

ホーム宇宙の実験教室|日食はどうしておきるの(仙台市立幸町小学校 2002)

宇宙の実験教室

Ideas and resoueces for planetary science experiments

カテゴリ

Category

日食はどうしておきるの(仙台市立幸町小学校 2002)

2002年11月29日、仙台市立幸町小学校で、日食の起こるしくみをPCカメラを用いた教材を使って学習しました。
実践授業:日食の起こるしくみ 概要

実践授業:日食の起こるしくみ 概要

  1. 日時:2002年11月29日(金) 3校時
  2. 場所:仙台市立 幸町小学校
  3. 対象:幸町小学校
  4. 目標:日食の起こる仕組みについて理解する

「日食の起こる仕組み」では、日食という現象を地球からと宇宙からの2つの観点からとらえるために、模型を用いて授業を展開した。
具体的には、日食を地球から見ると月が太陽を隠す(食べる)現象であるということ、宇宙から見ると太陽―月―地球が一直線に並び、月の影が地球に落ちる (落ちたところで日食が見られる)現象であるということを取り上げた。
本実践では、児童に日食に対して興味を持ってもらい、理解を深めてもらうため、地球儀の上に小型のデジタルビデオカメラ「さいわいくん」を設置して地上の観測者の代表とした。 さいわいくんの観測した映像はパソコンの画面に表示され、それを液晶プロジェクタで教室のスクリーンに投影した。
児童は、月にみたてた球を様々に動かしながら、日食の仕組みについて推理した。そして、部分日食や皆既日食を演示した。
また、日食とは月の影の中を地球が通ることによって起こる、即ち、月の影が地球上に落ちているということを示し、その範囲が狭いことからオーストラリアでは皆既日食が見られ、日本では見られないということ(地域の差)を説明した。

学習指導案
授業の受け手 授業する側(注意点) 教 材
  • 資料(皆既日食の写真)を見て、それが何かを考える
  • 12月に、オーストラリアで同じ現象があることを知る
  • 皆既日食の資料(写真)を見せ、何の現象かを考えさせる
  • 3校時目の授業の流れを受けて、12月4日のオーストラリア皆既日食を印象づける
  • 皆既日食の資料(写真)を見せ、何の現象かを考えさせる
  • 3校時目の授業の流れを受けて、12月4日のオーストラリア皆既日食を印象づける
  • 資料1「皆既日食の様子」(写真)
  • 日食が起こる仕組みを推理してみる
  • 模型を見て、皆既日食の起こる仕組みを学ぶ
  • 模型を見て、皆既日食の流れを学ぶ
  • 新月のたびに日食が起こらないのはなぜかを考える
  • オーストラリアで見られて日本では見られないのはなぜか、考える
  • 日食が起こる仕組みを推理させる
  • 模型上に小型カメラを設置し、地上からの見え方を再現する
  • 模型上に小型カメラを設置し、皆既日食をモデル化して再現する
  • 日周運動や月の公転を細かく説明せずにイメージさせるようにする
  • "タイミングがずれるために、日食は起こらない"
  • 日食が見られるか見られないかという"地域の差"を教える
  • 模型2「日食の起こる仕組み」(球を太陽・月・地球にみたて、皆既日食を再現)
  • 模型2「日食の起こる仕組み」(日食の流れを再現)
  • 模型2「日食の起こる仕組み」(月による影を再現)
  • 12月4日の日食の観望会について、情報を得る
  • 当日の遠隔観望会の紹介(吉田先生登場の予告)をする
  • 資料3「12月4日オーストラリア皆既日食の観測(ご案内)

ワークシート PDF 16kb

授業の様子と児童の感想

授業の様子

授業のまとめの様子 ワークシートに書き込む児童の様子

児童の感想

授業を受けた児童達に、自由記述で感想を書いてもらった。
自由記述(全回答22)(漢字や文体を整え、要約してある。数字は人数)

  • 日食がすごかった...2
  • 日食が分かった・勉強になった...6
  • 楽しかった・面白かった...8
  • 日食を日本(仙台)で見たい...3
  • 12月4日に天文台に行きたい...2
  • 日食がよく分からなかった...2
  • 日食が日本で見られないことが悲しい
  • 皆既日食を見てびっくりした
  • 月で日食になることを初めて知った。
  • さいわいくんに対する記述...3
  • さいわいくんが楽しかった。
  • あまり使われていないさいわいくんでいろいろ見られて楽しかった!
  • さいわいくんもとても性能がすごくて、びっくりした。
 
カテゴリ:  / 

Saiwai Primary School (2002)

On 29th Nov 2002, an "How a solar eclipse occurs" class was taught at Saiwai primary school, which illustrates how solar eclipses occur with the aid of a globe and a web cam.
Summary

Summary

  1. Date:Friday, 29th November 2002 /Third term
  2. Place:Saiwai Primary School
  3. Object:Pupils at Saiwai Primary School
  4. Goal:Understand how solar eclipses occur

 In order to catch the phenomenon "solar eclipse" from two viewpoints, from outer space and the earth, the model was used in this class.
  With this practice, small-sized digital video camera " Saiwai-kun " was set on globe as an observer from earth. Images which the camera took was shown on the screen of PC and projected on to the screen in classroom. Pupils guessed the mechanism of solar eclipses moving a ball as a moon and tried to make position of total eclipse or partial eclipse.
  Then a shadow of the ball on the globe was shown and illustrated that solar eclipses occur by passing through the shadow and that the shadow zone is not wide enough to see total eclipse both in Australia and in Japan.

Teaching Plan
Pupils Teacher Teaching material
  • see a picture of a total eclipse and guess what it is.
  • know that same phenomenon happens in Australia on 4th Dec.
  • see a picture of a total eclipse and guess what is going on.
  • show pictures of total eclipse and encourage pupils to think of what phenomenon they are.
  • impress a total eclipse on 4th December on pupils.
  • Data.1 "Appearance of a total eclipse"(photo)
  • guess how a solar eclipse occurs.
  • learn the mechanism of solar eclipses from the model.
  • think why solar eclipses don't occur on every new moon.
  • think why solar eclipses is seen in Australia not in Japan.
  • let pupils guess a mechanism of solar eclipses.
  • put a web-camera on a model and re-create a visibility from the earth.
  • put a web-camera on a model and re-create a total eclipse.
  • try not to explain too much about diurnal motion or lunar orbital motion.
  • Because of a difference of orbital path between the sun and the moon solar eclipses don't occur on every new moon.
  • solar eclipses can be seen not everywhere.
  • Model 2 "The mechanism of solar eclipses"(use balls to resemble the sun, moon and earth and re-create a total eclipse.)
  • Model 2 "The mechanism of solar eclipses"(re-create of a flow of a solar eclipse.)
  • Model 2 "The mechanism of solar eclipses"(re-create of a shadow of the moon.)
  • know about a total eclipse watch class on 4th December.
  • inform a total eclipse watch class.
  • Data3 "Information of a total eclipse watch class on 4th December"

Worksheet PDF 88kb

Pictures and comments
Finishing up the class Filling in the worksheet

Comments
We have got the comments from the pupils in the class.
All responses: 22

  • Solar eclipse is great....2
  • I learned about solar eclipses. I knew about solar eclipses....6
  • I enjoyed the class. It was fun....8
  • I want to see a solar eclipses in Japan (Sendai)....3
  • I want to go to Sendai Observatory on 4th December....2
  • I can't understand the class well....2
  • It is a pity that we can not see a solar eclipse in this time.
  • I was surprised to see a picture of a total eclipse.
  • I didn't know that solar eclipses happen because of the moon.
  • About "Saiwai-kun"....3
  • I liked Saiwai-kun.
  • It was fun to see many things by web-camera "Saiwai-kun" that was new to me.
  • I was surprised to know how "Saiwai-kun" is high performance.
 
Report:
Tag:  /